Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 30 oktober 2012

Kerstkrans

Het duurt nog even, maar je zult nu toch langzamerhand steeds meer winter- en Kerstideetjes tegenkomen op dit blog! Deze maakte ik vorig jaar, en hij hangt bij ons in de winkel.




Het begon zo: ik had nog een rond hengsel die ik ooit nog eens voor een tas wilde gebruiken, die kwam mij prima van pas. Je kunt (= een stuk goedkoper) ook een stuk ijzerdraad of electriciteitsdraad nemen en de scherpe uiteindjes een beetje beplakken met tape. Deze ring haak je helemaal om met vasten - lekker vol!
Ik gebruikte de eerste rij een gladde katoen draad.


Als je ring helemaal bedekt is kun je met de 2e rij beginnen: in elke vaste haak je 2 stokjes. Ik nam hiervoor sprietjes garen maar je kunt ook gewoon doorgaan met glad garen.



De volgende rij haak je in elk stokje weer 2 stokjes, je meerdert dus elke rij erg veel en je ziet dat de rand gaat golven. Ik heb 3 rijen stokjes op elkaar gehaakt, maar je kunt stoppen wanneer je je krans groot/dik genoeg vindt. Als laatste haakte ik nog een rij vasten met lurex garen (niet meer gemeerderd).


Door het sprietjesgaren en het lurexrandje krijgt deze krans een winter karakter, maar als je het met  een ander garen of andere kleur doet hoeft dat natuurlijk niet. Misschien een geboortekrans??

Ik gebruikt voor de krans een half bolletje katoen/acrylgaren (glad) en 2 bolletjes sprietjesgaren.

9 opmerkingen:

  1. Heel leuk idee..en moet zeker lukken voor de kerstdagen,
    Welke maat ring heb je gebruikt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik vind hem nog steeds hartstikke leuk! (is het echt alweer een jaar geleden dat je deze krans liet zien???)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat leuk! welke maat ring en hoeveel bollen sprietjesgaren heb je dan nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ring is ongeveer 25 cm, ik gebruikte bollen sprietjesgaren

      Verwijderen
  4. Hij is enig wat een leuk idee. Blijft leuk!!!! Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sehr schön geworden. Toll. Da kommt man in Weihnachtsstimmung.

    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee...heel mooi effect zo'n 'wollige' krans!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. vind het er leuk uitzien,heb je dat sprietjesgaren ook in kerstgroen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen