Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 18 augustus 2014

Warme deken

Wat een herfstig weer vandaag! Tussen de buien door gingen we heel even naar "de Stad", want met nog een weekje vakantie te gaan moesten er nodig nog wat schriften enzo gekocht worden. We schrokken ons een bult van de hoeveelheid mensen in de stad (en het gebrek aan parkeerplekjes), maar - geluk is met de dommen, denk ik - we vonden nog een gaatje in de binnenstad. Even nog een meiden-momentje, want na de tas en de schriften doken we nog even een paar favoriete winkels binnen. Alleen kijken en gapen en wensen....in de Drukkery. O, wat een gevaarlijke winkel is dat toch.... alleen het tijdschriftendeel al!

En toen tussen de buien gauw weer naar huis. Het is tijd om over dekens te denken, lekker over je benen op de bank. Deze vind ik prachtig!

.love this!
Deze Ripple-deken van Katie is een plaatje en niet moeilijk om te haken. De kleuren liggen in de volgorde van de regenboog (die heeft zijn dag wel gehad vandaag!). Ik vond deze deken op Katie's Kitchen Blog, van Katie yuit Australie, waar je naast prachtige dekens en haaksels ook nog heerlijke recepten vindt van Cakes en Muffins en zo.

Wil je zelf ook zo'n deken maken? Je vind een beschrijving met veel foto's bij Charami (is het Ned. vertaalde patroon van Lucy van Attic24). Je maakt de deken van het garen dat je fijn vindt. 
Acryl is verkrijgbaar in heel veel kleuren, is niet duur en haakt lekker weg. Het is goed te wassen, maar wel synthetisch en daarom voor babies minder geschikt omdat het niet ademt. Acryl kan bij intentief gebruik sneller gaan pluizen.
Katoen is fijn om mee te haken, maar kan op een groot oppervlak soms zwaar worden. Is duurder dan acryl maar weer goed te wassen, en natuurlijk materiaal - slijtvast zonder pluisjes.
Een mengsel van katoen/acryl is ook fijn om mee te haken, wat midner stug dan katoen, goed te wassen en weinig of geen pluis(Softfun, Miami, maar ook bijv. de StoneWashed).
En wol kan natuurlijk ook, heerlijk warm, natuurlijk. Wel vaak duurder dan de andere garens, maar dan heb je ook wat! Kies voor een deken een wol die je goed kunt wassen - een kopje koffie of chocomelk is zó gevallen.... :-)

4 opmerkingen:

  1. heb je hier een pakket van??vind hem zoooo mooi....mvg mary

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jeanet,
    Ik vind deze uitvoering prachtig, heerlijk frisse kleuren. Ik ben er zelf ook eentje aan het maken van Drops Paris... die wordt dus wel wat zwaarder...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou van al die kleuren, erg mooi!
    Groetjes, Ingrid xx
    http://myfunkycrochet.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd mooi in regenboogkleuren, maakt niet uit of je dan breit of haakt, het zijn de kleurtjes die het em doen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen