Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 9 oktober 2015

Zeeuws

Dat ik Zeeuwse ben zal niemand zijn ontgaan :-)
Zeeuwse truien, dekens, sokken, boeken, stofjes - ik heb de afgelopen jaren al van alles voor jullie voeten gegooid. Nu moet ik er wel bij vertellen dat alles wat `Zeeuws` is, in onze provincie erg populair is. Schortenbontjes worden overal opgenaaid, en in de Zeeuwse Bieb in Middelburg ligt een stuk vloerbedekking met dit motief!


En we sparen voor een portemonnee met een Zeeuwse voering....


Zeeuwse Knoppen draag je als sieraad (jong en oud), maar komen ook terug in bakblikken, fietsbellen, snoepjes en zeepjes.


En elke Zeeuw heeft wel het Zeeuwse Knop bakboek! (Aanrader!!)

Verklaart veel, he? Dus kunnen patronen met Zeeuwse motiefjes altijd wel op belangstelling rekenen / en het zet velen aan tot nóg meer creativiteit! Want niets is leuker dan van iets traditioneels wat hips en van deze tijd te maken. Zo maakte Ans deze leuke sjaal van moderne Unicat met een Zeeuws tintje:


Gemaakt van 1 bol unicat (900 meter) in de kleur Flessengeest. Deze kleur is helaas niet meer leverbaar maar er zijn al weer heel veel nieuwe kleurtjes. Ze maakte deze sjaal in de filethaken-techniek, dus alleen maar stokjes en lossen. Het schortenbontje waarop het motief is gebaseerd ligt erbij.


Uiteraard kun je dit patroon ook haken met heel ander garen! Rowan Fine Lace, Filigran of sokkenwol kan ook prima.


Het patroontje is dit keer niet gratis maar krijg je bij aankoop van Unicat of ander haakgaren.


Op deze foto´s laat ik nog even zien welke bolletjes er nu nog in de winkel staan, zoals je wel weet komt er regelmatig nieuwe aanvoer! Bestellen mag altijd, maar de levertijd kan oplopen tot ca. 4 weken.


Deze leuke poncho is ook gemaakt van Unicat, je vindt dit exemplaar en het patroon in het boekje Kant Haken van Sascha Blase-Wagtendonk. Superleuk patroon, en niet moelijk.


Ben je morgen in de buurt? Kom dan zeker even langs. En heb je na het rondje Arnemuiden behoefte aan een versnapering met een beetje Kunst-gehalte? Dan moet je even langsgaan bij Café Spoorzicht waar (alleen morgen) een tentoonstelling is van 17 kunstenaars (op klein formaat) van kunstwerkplaats KipVis. zoals in de PZC stond `Kunst in het hol van de Leeuw` met als prachtige naam AFFAF  - de Arnemuids Fisherman's Friend Art Fair.
Zie artikel in de PZC van vandaag of klik hier.


7 opmerkingen:

  1. Ha Ans (en Jeanet) wat een geweldig leuke sjaal heb je ontworpen. Let ik even niet op, mis ik gelijk bijna van alles. Super zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Zeeuws!! Ik voel me helemaal thuis met zo'n sjaal! Het haken ervan moet nog wel even wachten, maar komt vast nog eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben al bijna mijn hele leven fan van Zeeland! Wat een leuke spullen hè! Ik heb ergens nog een rok liggen van Zeeuws schortenbont. Misschien kan ik daar iets mee. En zo'n fietsbel is ook leuk! Mijn vroegere buurvrouw woont in Middelburg, zal haar eens lief aankijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is er ook mogelijkheid het patroon los te kopen, heb nog veel bollen unicat staan. Ik lees het wel.

    Groeten Corinne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een leuk blogje vandaag. Moest denken aan mijn speurtocht van afgelopen dagen. Zoonlief is een week op uitwisseling in Zweden en de opdracht was om een klein kadootje mee te nemen. Tip was de stroopwafels. Het is nu een soort overlevingspakket geworden. Zelfs de zeeuwse babbelaars zijn door ons handen gegaan...... Heel herkenbaar bericht vandaag dus. En ik kom niet eens uit Zeeland ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe meer Zeeuws, hoe beter! Ik lees er graag over.
    Groetjes,
    Mar10 (voor 1/16 deel Zeeuwse wortels, haha).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je moet blijven reclame maken voor alles wat zeeuws is Jeanet, echt, want ook ik vind het allemaal mooi. Tijdens mijn vakantie bracht ik oorbelletjes met de zeeuwse knoop mee en ze hebben succes als ik ze draag!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen