Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 24 juni 2016

Josephine

In de winkel heb ik altijd wel een werkje op een rondbreinaald staan. Want hoewel die stokjes-met-een-draadje al behoorlijk zijn ingeburgerd in Nederland zijn er nog veel mensen die het maar niks vinden. Of zelfs niet kennen! Met een werkje op de rondbreinaald kan ik altijd even demonstreren, vooral het continentaal breien. Wel een simpel patroon, want dat kan ik altijd snel oppakken. En wol waar ik van hou, natuurlijk :-)
Door die vele kleine demonstraties en af en toe een steekje kwam er toch weer wat af!


Ik koos voor het patroon Josephine, een zijwaarts gebreide sjaal die echt heel eenvoudig is. Alles is recht gebreid, dus het is een prima projectje om het continentaal breien te oefenen.
Je vindt het patroon ook hier.
Zet 3 steken op, 1e nld recht breien (teruggaand)
2e nld (heengaand): alle steken breien, de voorlaatste steek meerderen.
3e nld: alles steken recht breien, etc.
De 1e en 2e naald voortdurend herhalen tot je wol op is of je het groot genoeg vindt.
Aan één zijde blijft je sjaal dus recht, aan de andere kant wordt hij steeds breder. Dit patroon is echt geschikt voor elk soort garen (ook unicat!)! Pas je naalddikte evt. aan.





Ik heb wel een variatie aangebracht. Ik meerderde niet in de voorlaatste steek, maar in de 4e steek voor het einde. Je krijgt dan - vind ik - een mooier randje aan je omslagdoek/sjaal.


Voor dit eenvoudige patroon koos ik wel een van mijn favoriete garens, nl. Noro Taiyo 4Ply - lekker kleurrijk!  Toen ik bijna klaar was ontdekte ik dat deze kleur uit de collectie gaat - dat heb ik weer.....
Maar gelukkig was er nog een behoorlijke hoeveelheid op voorraad bij de leverancier, dus ik heb nog wat kunnen inslaan.
Alhoewel al die andere kleuren ook super zijn....!
Hier liggen de kleuren op een rij, van boven naar beneden zijn het nrs: 48, 49, 45, 64, 59, 47.
Hoe ik niet te vertellen dat de bolletjes heel kleurrijk zijn. Samenstelling: 50% katoen, 16% zijde, 17% wol, 17% polyamide, héél aangenaam om te dragen dus :-)
Voor deze sjaal gebruikte ik 3 bolletjes van 50 gram/210 meter à € 10,50 - ik breide met rondbreinaald KnitPro 3½mm-80 cm.



In het Wieke-magazine "Bloemetjes buiten" wordt ook een hele leuke sjaal gehaakt van dit garen (kleur 48). 

6 opmerkingen:

  1. zou zo'n patroon ook geschikt zijn voor de unicat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, héél geschikt zelfs! kijk maar eens hier http://kleineamsel.blogspot.nl/2014/07/josephinentuch-100farbspiele-butterfly.html

      Verwijderen
    2. ik heb nog een mooie bol liggen van je...ik denk dat het nu deze sjaal wordt...dank je

      Verwijderen
  2. Ik heb een paar hier thuis liggen, maar ik vind ze een beetje eng ;-) Toch meer een haker dan een breier geloof ik. Maar dat zijwaarts breien zou voor mij toch echt een reden zijn om de rondbreinaalden eens ter hand te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik voor het eerst over continentaal breien op je blog las, wist ik niet eens wat het is. Gelukkig hebben wij Youtube.
    Ik kwam er achter dat ik dus van begin af aan continentaal breien heb geleerd. Ik leerde breien van mijn oma in Duitsland. En daar doen ze het niet anders. Dus voor mij is continentaal breien, breien op zijn Duits.
    Ook brei ik alles op een rondbreinaald. Ik kan niet eens met die lange pennen breien.

    Lieve groeten Octavia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is makkelijk te maken en ziet er nog leuk uit ook.

    BeantwoordenVerwijderen